Понеділок, 11.12.2017, 19:24
Вітаю Вас Гість | RSS

Атюшівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Пошук
Соціальні мережи

ПРОФОРІЄНТАЦІЯ

Як визначитися із вибором професії?

Вибір професії - чи не найголовніший чинник того, як складеться твоє подальше життя та як ти в ньому будеш себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.

Вперше питання вибору майбутньої справи постає перед школярами після закінчення 9 класу. Якщо учень вирішив закінчувати школу, то в 11 класі йому доведеться остаточно вирішувати, що робити: йти на роботу, вступати до вузу чи закінчувати курси.

Проблема тут полягає в тому, що молоді люди часто самі не знають, чим би їм хотілось займатися. Батьки часто також мають туманні уявлення про сучасні професії та їхні особливості. Інколи трапляються щасливі випадки, коли особливі задатки старшокласників помічають родичі або знайомі. Буває, що дитина сама зацікавиться справою, яка пізніше стане її професією. Але все-таки найчастіше впливають на вибір майбутньої справи батьки, їх робота, інтереси і устремління. Тут можна зауважити лише таке: добре, коли молода людина йде стопами батьків, але потрібно прислухатись до думки самого юнака чи дівчини.

Молодь, вибираючи професію, часто спирається на критерії престижності, вигідності. Але потрібно пам'ятати, що часто висока оплата вимагає великих інтелектуальних, психічних чи фізичних зусиль. Самі по собі великі гроші та посада не гарантують задоволення роботою та собою.

Часто учні прагнуть вступити до педагогічного вузу, мотивуючи це тим, що у вчителів велика відпустка, зовсім не замислюючись над тим, яких великих понаднормових затрат часу і сил вимагає вчительська праця.

Існує багато цікавих, творчих, необхідних професій, тож потрібно вибрати саме ту, котра найбільше до душі. Професійне самовизначення процес не швидкий і не легкий. Тому ми спробуємо тобі в цьому допомогти.

У дитинстві головне - навчитися вибирати з коробки цукерки з найсмачнішою начинкою. Це не так вже складно. Просто потрібно уважно придивитися і спробувати якомога більше цукерок з тієї ж коробки. Так само і з вибором професії: чим більше перепробуєш, тим легше вибрати. Але якщо ти тільки вступаєш в життя, вибір зробити дуже складно.

Вважається, що кожна людина має здатності до певної діяльності. Тому було б логічним припустити, що саме вони і визначають вибір майбутньої професії. Але не все так просто. Можливо, не буде перебільшенням сказати, що:

- Ніхто з тих, що живуть, не знає всі свої здібностей повністю.

- Не всі уміють застосувати навіть ті здібності, які мають і знають.

Не слід забувати, що дуже часто під час вибору життєвого шляху здатності враховуються в останню чергу, а вирішальний вплив роблять інші чинники, наприклад, думка батьків, іноді друзів і подруг.

Хто допомагає (і заважає) вибрати професію? (по Е.А. Клімову):

Позиція старших членів сім'ї - які вважають, що несуть пряму відповідальність за твоє благополуччя і тому прагнуть нав'язати свою думку. До речі, не так вже погано, коли хто-небудь за тебе переживає і хоче допомогти, але все таки - це твоє майбутнє. Залиши за собою остаточний вибір. І навіть право на помилку!

Позиція друзів і подруг - дружні стосунки в юнацькому віці часто дуже міцні і можуть серйозно впливати на вибір професії. Але спробуйте ухвалити незалежне рішення, знову-таки: це твоє майбутнє. Для цього слід дотримуватися правила - ухвалене рішення повинне відповідати твоїм інтересам, і нічиїм більше!

Позиція вчителів, шкільних педагогів - спостерігаючи за поведінкою, учбовою і позаучбовою діяльністю учнів, досвідчений педагог може знати багато такого, що приховано від непрофесійних очей. Тому, якщо у тебе виникли проблеми з вибором професії, запитай у вчителя. Звичайно, у того, якому ти довіряєш. І знову-таки, стеж, щоб остаточне рішення відповідало твоїм інтересам.

Особисті плани і уявлення про майбутню роботу. У тому числі і уявлення про передбачуваний рівень доходів. Щоб ці уявлення не були занадто відірваними від землі, потрібно постаратися дізнатися якомога більше про свою майбутню професію. Не соромся питати, знайомся з людьми, дізнавайся про все досконально. Краще витратити небагато часу сьогодні, чим кусати собі лікті після закінчення ВНЗ.

Здібності - спирайся на них не тільки за успіхами в навчанні, але і за досягненнями в найрізноманітніших видах діяльності. Не забувай також і про можливість удатися до допомоги психолога, пройти тестування, скористатися радою досвідченого педагога.

Рівень вимог на суспільне визнання. Як би складно це не звучало, суть приблизно така: кожна людина прагне визнання, воно є винятково важливим для особи. І тим не менше: не кожному призначено стати знаменитим співаком, видатним політиком або лауреатом Нобелівської премії. Плануючи свій трудовий шлях, зважай на реалістичність вимог. Адже за розчарування доводиться платити дуже дорого.

Інформованість - важливо подбати про те, щоб зібрані відомості про професію не виявилися спотвореними, неповними, односторонніми. Якщо професія тобі сподобалася просто тому, що в кіно це виглядає класно, дізнайся, як йдуть справи насправді. Як? Можна попроситися стати учнем або асистентом професіонала. Нехай спочатку тобі дістанеться найнецікавіша робота: купувати для нього каву, виносити сміття або ввічливо посміхатися клієнтам, нічого. Тільки так ти за короткий строк дізнаєшся, як все насправді.

Прочитавши уважно цей список, ти зрозумієш, що здібності і таланти людини при виборі майбутньої роботи враховуються в останню чергу. Чи правильно це? Відповідь очевидна: звичайно, ні! Постарайся звернути пильну увагу на цей важливий компонент вибору, який єдиний може принести успіх в житті - власні таланти і здібності.

Вирішуючи, яка професія цікавить тебе найбільше, намагайся враховувати не лише думку твоїх батьків, друзів і знайомих, а, в першу чергу, те, що подобається саме тобі. Подумай, міг би ти займатися цією справою день за днем, протягом, можливо, не одного року, докладаючи максимум зусиль і старань? Адже зараз, щоб добитися в житті успіху, потрібно прагнути бути кращим в будь-якій з вибраних тобою спеціальностей.

Також ти повинен чітко визначитися: на що ти очікуєш від майбутньої професії. Для цього необхідно врівноважити твої професійні та особисті прагнення, а також реальні потреби на ринку праці і твої запити щодо професійної самореалізації:

  • Обрана професія і твої життєві цінності: наприклад, чи буде вона сприяти твоєму духовному зростанню, якщо для тебе це є важливим; чи зможеш ти, наприклад, займаючись музикою, вирішувати проблеми екології, якщо це один з твоїх найголовніших життєвих пріоритетів.
  • Твої життєві плани і обрана професія: якщо у твоїх планах, припустимо, є бажання об'їздити весь світ, то, вибравши професію вчителя, ти навряд чи зможеш досягти поставленої мети. Або ти мрієш про велику сім'ю, тоді, обравши професію капітана дальнього плавання або іншу, пов'язану з тривалими відрядженнями, ти, швидше за все, не відчуватимеш себе комфортно, перебуваючи багато часу далеко від родини.
  • Твої назрілі сьогоденні проблеми. Подумай, чи є у тебе можливість, перш за все матеріальна, вчитися на стаціонарі декілька років? Адже багато професій, наприклад лікаря, актора та інші, не припускають заочного навчання. Також важливо було б дізнатися наперед, де і в якому місті навчають обраній тобою спеціальності. Якщо у твої плани, з якихось причин, не входить переїзд на час навчання в інше місто, наприклад, хворіє хтось з батьків і йому потрібна твоя допомога і підтримка, переглянь свої плани і підбери щось аналогічне. Можливо, з часом ти зможеш освоїти вподобану тобою спеціальність, адже зараз безліч людей здобувають другу освіту, чим заслуговують тільки пошани.
  • Реальне працевлаштування за обраною спеціальністю. Вивчи ринок вакансій на сьогоднішній день і його тенденції з перспективою на час твого навчання. Чи не буде так, що, провчившись 4-5 років, віддавши масу сил і коштів, тобі доведеться або терміново перенавчатися, або погоджуватися на роботу, яка має вельми віддалене відношення до твоєї професії, або взагалі його не має. В даному випадку, скоріш за все, тобі не обійтися без консультації фахівця служби зайнятості. Тільки він зможе кваліфіковано розповісти, на яке працевлаштування за твоїм фахом в даному регіоні ти реально можеш розраховувати.

Визначення мотивацій

Що таке мотивація, яку роль вона відіграє в пошуку роботи? Це питання зовсім не випадкове, адже мотивація спонукає нас до дії. Якщо ти добре знаєш, для чого тобі нова робота, то маєш чітку мету і зможеш ефективно справитися з пошуком. Якщо ти хочеш не помилитися у виборі своєї мети, постарайся спершу визначити мотивацію, тобто, те, що спонукає тебе до дії. Визначити, що ж є мотивуючим чинником не так просто, як може показатися. Людина не завжди щиро признається собі в дійсних мотивах тих або інших дій, які приховані в глибоких шарах особи людини. Йдеться про реально діючі особисті мотиви, а не звичні "маски", які людина надягає на роботу, на зразок: "хочу стати кращим".

Зрозуміло, дійсними мотиваційними чинниками є скоріше глибинні особисті переживання, ніж безглузді гасла, нав'язані ззовні. Тому спробуй завжди докопатися до дійсних причин своїх дій. Признайся собі чесно, що шукати нову роботу тебе змушує, наприклад, бажання вийти заміж. І одразу стануть абсолютно очевидні критерії, які потрібно застосовувати до пошуку роботи, адже працюючи в бібліотеці, або школі, або іншому чисто жіночому колективі, такої мети досягти значно важче.

Визначення мотивації - один з найбільш важливих етапів пошуку роботи, оскільки саме внутрішні мотиви задають напрям пошуку і визначають його стратегію. Найчастіше домінуючим мотиваційним чинником є рівень зарплати (а точніше - доходів). Проте інші важливі чинники, такі як цікава робота, хороший колектив, зручне місце розташування, наявність інших додаткових переваг (службовий автомобіль, мобільний телефон і т.п.) не менш важливі.

Для визначення своїх мотивуючих чинників розташуй найбільш важливі особисто для тебе переваги нової роботи в порядку убування їх значущості, наприклад:

  1. висока зарплата;
  2. можливість завоювати авторитет;
  3. потенціал кар'єрного зростання;
  4. цікава робота;
  5. робота підвищує рівень самоповаги;
  6. можливість професійного зростання.

Цей зразковий список ознак "ідеальної" роботи ти повинен переписати для себе наново, розставивши важливі особисто для тебе чинники в порядку убування їх значущості. Це буде особисто твій список, який дозволить намітити пріоритети і відкинути менш значущі чинники. Склавши список, поклади його на видному місці, повісь над ліжком або кухонним столом, щоб постійно тримати перед очима. Корегуй список при необхідності з урахуванням обставин, що змінилися.

Також психологи рекомендують прості, але дієві методи для визначення своїх професійних вподобань самотужки.

Метод 1. Познайомся із собою. Візьми аркуш паперу, ручку, сідай зручніше і починай згадувати і записувати всі свої вдалі проекти. Наприклад, в шостому класі зробив шпаківню, після школи вирішив вступити в інститут такий-то і вступив. Тільки не кажи, що у тебе немає вдалих проектів, вони є у всіх. Головне - захотіти їх пригадати. Це завдання може зайняти у тебе не один день, та ти не поспішай. Чим повніше буде список, тим краще ти зможеш себе зрозуміти. Після того, як список буде готовий, виділи в ньому ті проекти, які принесли найбільше задоволення.

Метод 2. Малюємо роботу. Закрий очі і уяви свою ідеальну роботу. Де знаходиться, колектив, начальник, режим роботи, і твоє робоче місце, твої обов'язки, зарплата. Чим докладніше представиш, тим краще. А зараз розплющуй очі і запиши все, що тобі вдалося представити.

Зараз саме час приступати безпосередньо до пошуку роботи.

Шукаємо відповідні вакансії. Шляхи пошуку

Найпростіший шлях пошуку роботи - це звернутися до друзів і знайомих. Дуже багато працедавців вважають за краще набирати співробітників не з вулиці, тому рекомендація вже "перевіреного" працівника значно спростить прийом на роботу. Ще один шлях - це скористатися інформацією в спеціалізованих газетах і журналах. У кожному газетному кіоску таких видань багато і вони пістрявіють оголошеннями: потрібний, потрібний, потрібний. Але будь на чеку. Серед оголошень багато недобросовісних. Не спокушайся, якщо пропонується велика зарплатня без вказівки характеру роботи. Тебе повинно насторожити, якщо не вказаний прямий номер телефону, а, наприклад, тільки мобільний. Обіцянки розкрити секрет великих заробітків в обмін на 10 гривень, які ти повинен вислати за вказаною адресою розраховано на наївних претендентів. А ти - не такий. Вчися читати між рядків і відсіювати такі оголошення з першого погляду. Оголошення представників мережевих структур також тебе переслідуватимуть всюди. Вони шукають безкоштовних працівників, а ти шукаєш оплачувану роботу. Отже вам не по дорозі. Зараз модно шукати роботу через Інтернет. Основне достоїнство такого пошуку - це оперативність інформації про вакансії, що надається. Ти можеш зателефонувати потенційному працедавцеві одразу ж як тільки його оголошення з'явиться в мережі і випередити своїх конкурентів. Звернення в центр зайнятості теж може принести не погані результати.

 

Щоб краще розібратися в собі, пропонуємо пройти тест Холанда:

Я. Л. Холланд — американський психолог, який розробив модель професійних інтересів особистості. Він умовно поділяє людей й відповідно всі професії на шість типів (реалістичний, інтелектуальний, соціальний, конвенціональний, заповзятливий, артистичний). Ці типи одночасно, але в різній мірі присутні в людині. Дана методика дозволяє визначити, в якій мірі в людині виявляється кожен з цих типів.

Інструкція: "Нижче попарно представлені різні професії. Ваше завдання — з кожної пари вибрати одну професію "для себе", в бланку відповідей позначити, що ж вибрано — "а" або "б" (для цього поставте знак"+" або"–" у відповідному стовпчику). Якщо вам не підходить жодна з двох професій, поставте себе в ситуацію вимушеного вибору, виберіть те, що вважаєте кращим".

 

1.            а) інженер будівельник                        б) конструктор

 

2.            а) електротехнік                                    б) санітарний лікар

 

3.            а) токар                                                   б)набирач

 

4.            а) фотограф                                            б) завідувач крамниці

 

5.            а) кресляр                                               б) дизайнер

 

6.            а) філософ                                              б) психіатр

 

7.            а) редактор наукового журналу           б) адвокат

 

8.         а) лінгвіст                                         б)перекладач художньої літератури

 

9.            а) педіатр                                               б) статистик

 

10.         а) спортивний лікар                              б)фельєтоніст

 

11.         а) нотаріус                                              б) постачальник

 

12.         а) перфораторник                                  б) карикатурист

 

13.         а) політичний діяч                                б)письменник

 

14.         а) садівник                                             б) метеоролог

 

15.         а) водій автобуса                                   б) фельдшер

 

16.         а) інженер-електронщик                      б) секретар друкарка

 

17.       а) маляр                                              б) художник по дереву або металу

 

18.         а) біолог                                                 б) лікар окуліст

 

19.         а) телеоператор                                     б) режисер

 

20.         а) гідролог                                              б) ревізор

 

21.         а) зоолог                                                 б) головний зоотехнік

 

22.         а) математик                                          б) архітектор

 

23.         а) інспектор дитячої кімнати              б) рахівник

 

24.         а) учитель                                               б) профспілковий лідер

 

25.         а) вихователь                                         б) художник по кераміці

 

26.         а) економіст                                           б) завідувач відділом

 

27.         а) коректор                                             б) критик

 

28.         а) завідувач господарством                  б) диригент

 

29.         а) радіооператор                                    б) фізик-ядерщик

 

30.         а) наладчик                                            б) монтажник

 

31.         а) агроном насінник                             б) менеджер

 

32.         а) закрійник                                           б) декоратор

 

33.         а) археолог                                             б) експерт

 

34.         а) науковий працівник музею              б) консультант

 

35.         а) вчений                                                б) актор

 

36.         а) логопед                                               б) стенографіст

 

37.         а) лікар                                                   б) дипломат

 

38.         а) головний бухгалтер                           б) директор

 

39.         а) поет                                                    б) психолог

 

 

 

 

Обробка та аналіз результатів

 

Закінчивши відповідати на запитання, скористуйтеся ключами, даними для кожного типу окремо. Співвіднесіть ваші результати зі змістом ключа. За кожне співпадання з ключем присво-юйте відповідний відповіді бал. Вам необхідно полічити загальну суму балів по кожному з типів.

Висновок про ведучий тип можна робити в тому випадку, коли по шкалі набрано не менше п'яти балів. Аналіз проводиться по всіх шкалах. Остаточний висновок робиться по типах, які набрали максимальну кількість балів.

 

Ключі

1. Реалістичний тип: 1а, 2а, За, 5а, 14а, 15а, 17а, 19а, 29а, 30а, 31 а, 32а.

 

2. Інтелектуальний тип: 1б, ба, 7а, 8а, 14б, 18а, 20а, 21 а, 24а 29б, 33а, 34а, 35а.

3. Соціальний тип: 1б, 6б, 9а, 10а, 15б, 18б, 23а, 24а, 25а, 34б, З6а, 37а, 39б.

 

4. Конвенціональний тип: 3б, 9б. 11а, 12б, 16б, 20б,23б, 26а, 27а, 30б, 33б,36б, 38а.

 

5. Заповзятливий тип: 4б, 7б, 11б, 13а, 19б, 24б, 24б, 26б, 28а, 31б, 35б, 37б, 38б.

6. Артистичний тип: 4а, 56, 86,10б, 12б, 17б, 22б, 25б, 27б, 28б, 32б, 39а.

 

Опис типів:

 

1.  Реалістичний тип.

Така людина надає перевагу заняттям, пов'язаним з конкретними об'єктами — речами, інструментами, тваринами, машинами. Надає перевагу заняттям, що вимагають рухових навичок, спритності, конкретності. Уникає керівних ролей і будь-якої іншої діяльності, в якій необхідні контакти з людьми.

         Залюбки вибирає професії механіка, інженера, електрика, агронома, садівника, шофера і т. д.

 

2.  Інтелектуальний тип.

Така людина відрізняється чутливістю та багатою уявою. Вважає за краще роздумувати над проблемою, а не займатися практичною реалізацією тієї або іншої ідеї, їй подобається вирішувати завдання, що вимагають абстрактного мислення.

Вибирає наукові професії: біолог, ботанік, астроном, фізик.

 

3.  Соціальний тип.

Така людина, вирішуючи проблеми, спирається більше на емоції та почуття, ніж на інтелектуальні ресурси. Уникає "чоловічих" ролей, що вимагають моторних навичок, занять з механізмами.

Найбільшу перевагу надає — навчанню та лікуванню: лікар, учитель, психолог. Досягає успіхів в основному в сфері спілкування, управління, мистецтва та навчання.

 

4. Конвенційний тип.

Така людина важко пристосовується. їй подобаються заняття пасивного характеру та спеціальності, що вимагають чітко структурованої діяльності, яка дозволяє точно встановити, що правильно, а що ні.

Надає перевагу професіям, пов'язаним з канцелярією та обчисленнями: машинопис, бухгалтерія, економіка.

 

5.  Заповзятливий тип.

Така людина надає перевагу "чоловічим" керівним ролям. Їй не подобаються заняття, пов'язані з ручною працею, а також ті, що вимагають посидючості та великої концентрації уваги.

Вибирає професії типу: завідувач, директор, телеоператор, товарознавець, артист, дипломат, журналіст.

 

6.  Артистичний (креативний) тип.

У такої людини добре розвинуті інтуїція та уява, їй притаманні складні погляди на життя, гнучкість, незалежність рішень. Її не приваблюють "чоловічі" види діяльності, такі, як спорт, авторемонт та ін.

 Надає перевагу заняттям творчого характеру: музика, малювання, літературна творчість, фотографування і т. д. Часто досягає великих успіхів у мистецтві.

Календар
«  Грудень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Новини
[04.09.2017]
КТС “День Знань” (0)
[11.09.2017]
Останній перший урок (0)
[12.09.2017]
Лінійка (0)
[12.09.2017]
Олімпійський тиждень (0)
[25.09.2017]
КТС “Голос рідної природи серцем слухати навчись”. (0)
[27.09.2017]
тиждень патріотичного виховання (0)
[03.10.2017]
Місячник безпеки дорожнього руху (0)
[03.10.2017]
День учителя (0)
[13.10.2017]
Європейський тиждень місцевої демократії (0)
[13.10.2017]
Заходи до Дня захисника України (0)
Партнери сайту
Освітній портал Методичний портал | Питання-відповіді (FAQ)
Корисні програми

Copyright MyCorp © 2017